Thursday, 16 January 2014

Guru-guru Stress?


Sekolah merupakan satu organisasi pendidikan di Malaysia yang melatih murid-murid untuk mencapai prestasi yang cemerlang samada dalam bentuk kurikulum mahupun kokurikulum sebagai persediaan untuk menduduki tahap pendidikan yang lebih tinggi. Guru pula merupakan individu penting yang berperanan besar untuk membentuk sahsiah dan keperibadian yang mulia dalam kalangan pelajar melalui usaha-usaha serta komitmen kerja yang tinggi untuk memenuhi keperluan sistem pendidikan di negara kita. Sebagai seorang guru, mereka memainkan peranan yang penting dan mencabar dalam melahirkan murid-murid yang berprestasi tinggi khususnya dalam bidang akademik.

Dengan wujudnya perubahan dan reformasi dalam pendidikan sudah pasti menjadikan peranandan tugas guru semakin berat dan mencabar (Utusan Malaysia, 15 Mac 2003). Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia Dato’ Dr. Haji Ahmad Bin Sipon pula mengatakan,“Guru hendaklah menjadikan diri mereka releven dengan tuntutan perubahan semasa melalui peningkatan ilmu, pengetahuan, dan kemahiran ke tahap yang tertinggi mungkin (Pendidik, Bil 13, 6-9, 2005)”.

Kajian-kajian yang telah dijalankan sebelum ini telah menunjukkan guru-guru di negara kita mengalami stres dan wujudnya ketidakpuasan kerja kerana perubahan demi perubahan berlaku dalam dunia bidang pendidikan (Chaplin, R.P., 2001 dan Abdul Ghani et al., 2006). Stres dan tahap kepuasan kerja yang dialami oleh mereka jauh lebih tinggi kerana bidang tugas mereka merangkumi berbagai aspek. Mereka juga perlu berhadapan dengan berbagai masalah dalam kehidupan seperti masalah keluarga dan kewangan. Faktor-faktor ini akan menimbulkan tekanan. Tekanan yang timbul ini akan menyebabkan mereka tidak dapat melaksanakan tugasan yang diamanahkan dengan  berkesan. Selain itu, kajian-kajian juga menunjukkan faktor-faktor suasana kerja, ganjaran, kenaikan pangkat, penyeliaan dan hubungan rakan sebaya juga akan menimbulkan stres dan ketidakpuasan kerja di kalangan guru.

Mengikut Hart (1994) stres yang wujud akan memberi impak negatif yang akan menyebabkan seseorang guru veteran meninggalkan profesion perguruan. Justeru itu, kajian ini dilakukan untuk mengkaji adakah faktor-faktor suasana kerja, masalah keluarga dan faktor kewangan menyebabkan wujudnya stress di kalangan guru khususnya di sekolah-sekolahdi daerah Kota Marudu.

          Di samping mengendalikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam dan luar bilik darjah, mereka juga bertanggungjawab untuk mengendalikan pelbagai program dan aktiviti yang sesuai untuk mencapai visi pendidikan guru iaitu memberi pendidikan bertaraf dunia. Untuk menjayakan program-program dan aktiviti-aktiviti yang dirancang tersebut, seseorang guru perlu melalui pelbagai desakan dan cabaran. Misalnya dalam usaha memberi pendidikan bertaraf dunia, desakan mereka tidak hanya terikat kepada proses pengajaran dan pembelajaran semata-mata, seperti membuat perancangan pengajaran dan pembelajaran, mengimplementasikan rancangan tersebut dengan berkesan dan membuat penilaian pelajar yang berlainan perwatakan, kebolehan, kehendak dan latar belakang. Sejajar dengan hasrat menjadikan pendidikan bertaraf dunia tersebut, Kementerian Pelajaran Malaysia telah menggariskan beberapa langkah untuk menangani cabaran tersebut. Salah satu daripada langkah tersebut ialah pendidikan guru perlu direformasikan bagi menyediakan guru-guru yang berwibawa dengan ilmu pengetahuan, mengamalkan sikap, nilai dan falsafah pendidikan yang progresif, dapat mengembangkan profesionalisme perguruan yang idealistik untuk membangunkan generasi muda yang celik budaya, mempunyai kualiti sosial dan moral yang tinggi, bersifat futuristik dan positif untuk mencapai kemajuan dan perubahan. Perananprofesyen perguruan dalam masyarakat membangun seperti Malaysia menjelang abad ke 21 tidak seharusnya dibataskan di atas andaian dan pandangan yang sempit. Sebarang langkah bagi mengongkong dan menyempitkan peranan golongan guru sudah tentu akan merugikan masyarakat dan negara.

          Seseorang guru pada masa kini juga perlu mengharungi cabaran dari semua aspek yang lain seperti memain peranan aktif dalam semua mesyuarat yang dihadiri, membuat kerja-kerja perkeranian, memperolehi ilmu untuk melaksanakan kegiatan ko-kurikulum yang dipertanggungjawabkan dan pelbagai kerja peningkatan kualiti seperti ISO, 5S, aktiviti inovasi, penandaarasan dan penyelidikan. Untuk menjalankan tugas dan kerja yang pelbagai dengan berkesan, institut memerlukan guru yang komited, dedikasi dan bertanggungjawab. Sehubungan dengan itu kajian lepas melaporkan bahawa komitmen mempunyai pertalian dengan kepuasan kerja (Kimball & Nink, 2006; Whitecare, 2006; Chua, 2008).

          Guru juga perlu mengalami kepuasan kerja untuk membolehkan mereka menjadi lebih komited supaya mereka mampu melahirkan guru-guru yang professional dan berkesan dalam melaksanakan tugas mereka di sekolah kemudian. Kajian-kajian yang dilaksanakan pada tahun 2008 dan 2010 dalam kalangan pensyarah institut melaporkan bahawa mereka amat komitmen dan amat berpuashati dengan kerja mereka (Chua, 2008; Chua 2010). 

No comments:

Post a Comment